Fluff!

Många frågar hur jag gör min fluff och jag har en gång lite snabbt svarat på denna frågan i ett inlägg men tänkte nu uppdatera lite närmare.

När man ska göra dumlefluff, mjölkchokladfluff, pollyfluff, daimfluff m.m. så gör man såhär:
Lägg i 180-200g valfri choklad i en kastrull och häll i 3dl grädde.
Låt detta sedan smälta ihop på ganska låg värme, det får nämligen inte börja koka för då finns det risk för att det skär sig. Rör om ofta så att det inte bränns fast och när du är helt säker på att allt godis har smält samman med grädden så häller du över detta en en skål. Sätt in i kylskåpet och låt stå där gärna över natten, det måste vara helt kallt innan du sedan vispar upp detta till en härlig fluff (är det inte tillräckligt kallt så finns det risk att den skär sig)!

Ska du göra fluff på godis som innehåller gelatin (tex, geléhallonfluff) så tar du endast 60-80g geléhallon och gör som ovan. Råkar den bli för fast när den kallnat i kylskåpet så är det bara att hälla i mer grädde.

Hoppas det smakar! :)

♥ Alla kommentarer
Postat av: Stina

Tack så mycket för det här inlägget. Nu kan jag göra en god födelsedagstårta :P.

2010-01-17 @ 17:15:38
Postat av: Biz

Har du någon favorit bland dem?

2010-01-18 @ 09:39:36
URL: http://pinkbiz.blogg.se/
Postat av: mimo

åh va smart, det ska jag tänka på =)

2010-01-18 @ 16:14:30
URL: http://yapoo.blogg.se/
Postat av: jossan

Jag gjorde en tårta till nyår där jag testade på o baka egen sugarpaste att ha på. Men den blev så hård o konstig att kavla ut? det gick lixom inte att få den tunn. antar att jag hade i för mycket florsocker? När du gör, låter du den stå ett dygn eller 2 eller kavlar du ut den direkt när du blandat ihop den?

Sen fyllde jag den även med pollyfluff och det var riktigt smaskens ^^)

Tänkte testa o göra marabouchokladfluff också.. .

Tacksam om du kan svara på mina frågor :)

Titta gärna in i min blogg också :)

2010-01-19 @ 21:16:07
URL: http://enrosamangoo.blogg.se/
Postat av: Veronica

Hej!

Tack för ett kanonrecept på tekakor, bakade dom ikväll, la till lite linfrön och dom blev kanongoda! Jag har en fråga angående ditt fluff. Jag ska göra en tårta med en typ av chokladbottnar med en aningens kokos i. På toppen ska det vara färska blåbär med spritsad grädde och ev några bananskivor. På en botten funderar jag på att ha vaniljkräm och frågan är då...Kan man göra blåbärsfluff och gör man på samma sätt som med choklad? Alternativet är att jag har antingen färska mosade blåbär eller mosad banan.



Tusen tack för svar, gärna via mail =)



Tack för en mysig blogg!



2010-01-21 @ 21:16:28
URL: http://thingsgohmm.blogspot.com/
Postat av: Anna

TACK! för unerbart goda idéer!! ;)

2010-04-07 @ 23:27:47

Skriv precis vad du vill, här:
Ps. om du har någon fråga så lämna gärna din mejl så jag lättast kan svara dig.

Ditt fina namn:
Kom ihåg mig!
Din Mejl: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Din kommentar:


bloglovin
Blogglistan Mat
RSS 2.0