Kanelbullar

 

Idag är det kanelbullens dag och det måste ju firas! ;)

Detta behöver du
25g jäst
50g margarin
3dl mjölk
0.5dl socker
1 krm salt
8 dl vetemjöl

Fyllning
50g margarin
Malen kanel
Socker

Gör så här
Smula jästen i en bunke och smält matfettet i en kastrull eller i micro.
Tillsätt mjölken och värm fingervarm. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
Tillsätt resten av degvätska, socker, salt och nästan allt vetemjölet, spara lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.

Smält margarinet till fyllningen.
Knåda degen smidig på arbetsbänk med vetemjöl och kavla sedan ut degen till en platta på ca. 30x40cm.
Pensla på margarinet och strö över kanel och socker jämnt över degen.
Vik degen på mitten och skär ut ca. 1cm remsor.
Ta två remsor, snurra samman dessa och gör en knut.
Gör samma sak med resten av remsorna och lägg knutorna på en plåt med bakplåtspapper.
Låt bullarna jäsa under bakduk 20min, pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Gräddas mitt i ugnen i 250°C, ungefär 8min.
Låt svalna på galler med bakduk över.

♥ Alla kommentarer
Postat av: cecce

Ser jättegoda ut! Vilken fin sida du tipsade om ovan. Skulle gärna gå en av hennes kurser nu i höst. Bor inte så långt ifrån så det är faktiskt en möjlighet.

Bor du också i närheten?



Ha det bra/C

2009-10-05 @ 18:10:39
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: RIta

Åh, det missade jag helt :( Kanelbullens dag...

Men med det goda receptet ovan så kan man väl baka vilken dag som helst. Bullarna ser verkligen lockande ut.

Ha en bra dag!

Kram R

2009-10-06 @ 07:57:08
URL: http://ritazdesign.blogg.se/
Postat av: Matilda

måste testa att baka bullar och "rulla" dom sådär nångång, nu när jag sett lite hur det går till. Du kan inte tänka dig att göra en gauide för hur man rullar bullar sådär som du gjort?

2009-10-12 @ 21:44:47
URL: http://ramavoite.blogg.se/

Skriv precis vad du vill, här:
Ps. om du har någon fråga så lämna gärna din mejl så jag lättast kan svara dig.

Ditt fina namn:
Kom ihåg mig!
Din Mejl: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Din kommentar:


bloglovin
Blogglistan Mat
RSS 2.0