Sugarpaste och flowerpaste

Tänkte lägga upp receptet som jag ska testa när jag ska göra egen sugarpaste.
Jag har haft fullt upp med annat de senaste dagarna. Har varit iväg och haft besök m.m.
Har som sagt även fixat mycket med designen på bloggen, det är inte den bästa förstås
men jag är faktiskt väldigt nöjd, tänk vad jag kan! ;)
Nu ska jag inte tjata om annat, här kommer receptet:

 

Sugarpaste

Ingredienser:
ca. 500 g florsocker
50 g varm glukos
1 äggvita

Blanda glukos och äggvita.
Tillsätt florsockret efterhand (hur mycket beror på äggvitans storlek).
Knåda massan ett par minuter på en florsockrad yta tills konsistensen är rätt.
Lämna sp:n lite kladdig och arbeta upp degen när du väl ska använda den,
annars finns risken att den spricker lätt.
Placera blandningen i en plastpåse och förslut väl.
Låt vila i rumstemperatur minst 8 timmar.

 

Flowerpaste

Ingredienser:
1 msk Gum-Tex 
450g florsocker 
1 msk  glukos
4 msk varmt vatten

Blanda Gum-Tex med ca 350g florsocker. 
Blanda vatten och glukos i ett glas och värm i mikrovågsugn på hög effekt tills blandningen är genomskinlig. 
Häll vätskan i i florsockerblandningen och blanda väl. 
Placera blandningen i en plastpåse och förslut väl.
Låt vila i rumstemperatur minst 8 timmar. 
Tillsätt resterande florsocker när blandingen ska användas.
När blandningen bearbetas kommer den att bli ljusare och smidigare.

 

Sugarpaste och flowerpaste ska förvaras mörkt i rumpstemperatur.
Vira in degen i plastfolie ordentligt och förvara det sedan i plastpåsar eller i lufttät burk så det inte torkar ut.
Sugarpaste används mestadels till lock på tårta och enkla dekorationer.
Flowerpaste blir hård när den torkar och används för att göra tunna blommor och blad.
Vill ni göra modelleringspasta så blanda fp med sp.
Modelleringspasta är mycket lättarbetad till att modellera större saker.


♥ Alla kommentarer
Postat av: Amalia

vad för färg använder du för att färga sp?

2009-10-17 @ 12:59:55
URL: http://lifeispink.blogg.se/
Postat av: Hanna-sophie

Hej.Gjorde nyss sugarpaste på ditt recept det utan

glukos. Det var ju jättelätt. Ville ha en mörk brun färg och testade med att färga in med smält choklad och det gick kanon. Tillsatte även en vaniljstång i smeten. Ett litet tips från mig till dig.Smaken blev lite mintcoklad. Supergott!!

Mvh

Hanna-sophie

2010-05-10 @ 19:21:24
Postat av: Linda

Gum-Tex vart köper du dä ?

tack för bra recept och fina bakverk =)



2010-06-01 @ 22:02:24
Postat av: Fëawen

Wow vad duktig du är! Så imponerad!! Jag provade nyss att göra din SP, det utan glukos, jättebra!! Tänkte att jag nu skulle prova den med glukos nästa gång, samt att göra din FP. Jag har två frågor, Glukos vet jag att man kan köpa på apoteket, men Gum-Tex? Vad är det, och var kan jag köpa det?

Tack så mycket för en jättefin Blogg och härliga recept

2010-08-22 @ 14:59:34
Postat av: Patricia

Hej,skall prova din sp med gelatin men här nere i Spanien hittar jag inte vit baksirap, vad kan man ha istället?

Hälsningar fran Spain

2010-10-28 @ 21:36:03

Skriv precis vad du vill, här:
Ps. om du har någon fråga så lämna gärna din mejl så jag lättast kan svara dig.

Ditt fina namn:
Kom ihåg mig!
Din Mejl: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Din kommentar:


bloglovin
Blogglistan Mat
RSS 2.0